Protocol i comunicació, una relació amb visión de futur

debatacpriUn cop més s’ha confirmat que el protocol i la comunicació van de la mà. Aquesta setmana s’ha celebrat la IV Jornada Debats de Protocol d’Empresa, organizado por ACPRI, l’Associació Catalana de Protocol i Relacions Institucionals dedicada a debatre sobre el paper que tenen els professionals del protocol, les relacions institucionals i la comunicació en les institucions i/o empreses del món de la salut i amb l’objectiu de conèixer les seves estratègies, accions i valors que desenvolupen per arribar al públic objectiu. Els ponents van ser els màxims responsables dels departaments de protocol, comunicació i relacions institucionals dels principals hospitals catalans i empreses farmacèutiques.

“El nostre objectiu és millorar l’imatge de l’hospital, dins i fora, pensant sempre en les persones” Marta Corderas, Directora de Relacions Institucionals, Protocol i Imatge Corporativa de l’Hospital de Bellvitge

 Les empreses, institucions i centres sanitaris que es dediquen al món de la salut treballen de forma important el protocol i imatge institucional com a estratègies de comunicació de les seves organitzacions. I bona mostra de la importància que se li dóna és que el departament de protocol, comunicació i/o relacions institucionals depèn sempre de la direcció. Així ho confirmaven tots els ponents de la taula.

“La comunicació és estratègica” Montserrat Tarrés, directora de Comunicació del Grup Novartis a Espanya

La comunicació empresarial o corporativa és la que prové d’una empresa, ONG o organització i serveix de vincle entre l’organització i els seus públics objectius (intern i extern). S’utilitza per gestionar les percepcions, difondre la informació, imatge corporativa i relació positiva entre les parts interessades. La comunicació empresarial és la que permet donar a conèixer als individus que treballen a l’empresa què és el que s’està fent.

La comunicació sempre ha existit en les organitzacions perquè és la que permet que s’estableixin relacions entre els individus. I en aquest sentit, tots els ponents destacaven l’importància de la comunicació interna en el seu dia a dia, fins i tot, en alguns casos, per sobre de la dirigida als públics externs.

Les intranets i butlletins són les eines que més s’utilitzen per a la comunicació interna. Mentre que pel què fa la comunicació externa, es materialitza amb la participació en congressos, visites, col·laboracions amb mitjans de comunicació, exposicions, etc.

I si una cosa ens va quedar clar als assistents a la IV Jornada Debats de Protocol d’Empresa, és que la comunicació interna i l’externa han d’anar de la mà, una no és res sense l’altre, amb especial atenció als treballadors de les diferents empreses i institucions sanitàries.

“El protocol ens preocupa i ocupa” Jordi Vilardell, cap adjunt de l’Àrea de Comunicació i RSC de l’Hospital Clínic de Barcelona

“Els actes comuniquen, traslladen la imatge, l’estil i la responsabilitat social empresarial o corporativa d’una organització. Per aquesta raó, el protocol s’erigeix en una eina estratègica en la comunicació organitzacional”1.

La credibilitat s’ha de guanyar fent les coses ben fetes i aquest és el lema de l’Hospital Clínic, un centre sanitari que sovint rep a personalitats polítiques, esportives, etc. i que assisteixen com a qualsevol altre pacient però als què se’ls ofereix un tracte comunicatiu diferent, sempre tenint en compte l’opinió del propi pacient i dels seus metges.

La comunicació oferirà beneficis a llarg termini. Es tracta de crear confiança, relacions i credibilitat. I aquesta credibilitat es guanya també gràcies al protocol, instrument necessari per l’acompliment dels objectius de comunicació i relacions institucionals de les empreses. És potser per aquest motiu que, Lluis Monset, director general de l’Associació Catalana d’Entitats de Salut assegurava que té molts bons professionals del món del protocol al seu equip però sempre que pot, supervisa personalment tot el què té a veure amb aquest camp doncs no es pot permetre que res falli.

Protocol és fer les coses ben fetes: des de confeccionar checklist per a esdeveniments a escriure cartes d’invitació.Per això, també és molt important que els treballadors dels centres que són hospital de referència d’infraestructures com els ports o aeroports coneguin altres cultures i evitar d’aquesta manera situacions no desitjables.

“La Responsabilidad Social Corporativa es marketing pur, però amb un altre nom” Lluis Monset, director general de l’Associació Catalana d’Entitats de Salut

La Responsabilitat Social Corporativa (RSC) de les empreses utilitza el protocol com a eina per fer arribar la seva activitat a la societat on es desenvolupa. Les accions de comunicació no es fan només per al públic extern, per consolidar la seva reputació i aconseguir captar l’interès dels mitjans, sinó també van dirigides als públics interns, per consolidar la pròpia organització, convertint d’aquesta manera el protocol en un element indispensable per a la comunicació externa i interna.

I per acabar, voldria quedar-me amb una reflexió de Lluis Monset, director general de l’Associació Catalana d’Entitats de Salut, al parlar de RSC. Monset es preguntava com ha de ser una empresa socialment resposable i si potser és que abans les empreses no ho eren. La seva resposta va ser molt contundent: “les empreses han de fer bé la seva feina i oferir bons productes i a bon preu” bon toc d’atenció a les farmacèutiques!

 1 CÉSAR HERRERO, J. y CAMPOS GARCÍA DE QUEVEDO, G. (2010) El necesario protocolo en la comunicación organizacional. Revista Icono14 [en línia] 1 juliol 2010, Any 8, Vol 2. Pàg. 182-202. Recuperat (2014.07.16), de http://www.icono14.net